• Tips van de schoenmaker
  • De branche
  • Inhoud van het lidmaatschap
  • Regeldruk winkelambacht
  • Shop
  • Contact
  • Werkgelegenheid
  • Veilig werken
  • Markt
  • Schoenmakerij van het Jaar
  • Schoenmakersdiner
  • CrispinusFamiliedag
  • Vakwedstrijd
  • Dag van de Schoenmaker
  • Voordelen voor leden

FAQ - Coronavirus


Naar de hoofdonderwerpen

Je vraag:

 

1. Waar vind ik antwoord op mijn vragen over het Coronavirus?

2. Hoe kan ik uitstel van betaling aanvragen bij de belastingdienst vanwege het Coronavirus?

3. Waar vind ik informatie over het Coronavirus voor ondernemers?

4. Coronavirus: hoe veilig en gezond om te gaan met COVID-19 op de werkvloer?

5. Waar vind ik communicatiemiddelen over preventie?

6. Mag mijn Schoenmakerij open blijven?

7. Waar kan ik de poster voor de Schoenmakerij vinden?

8. Hoe vraag ik werktijdverkorting voor mijn medewerkers aan?

9. Staat er iets in de CAO Schoentechniek over doorbetaling tijdens werktijdverkorting?

10. Wat houdt de nieuwe regeling voor tegemoetkoming van de loonkosten in?

11. Welke voorwaarden gelden om in aanmerking te komen voor een tegemoetkoming in de loonkosten?

12. Wanneer kan ik een aanvraag indienen voor de Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud ?  

13, Hoe dien ik een aanvraag in voor deze nieuwe tegemoetkomingsregeling? 

14. Wat kan de Nederlandse Schoenmakers Vereniging voor mij betekenen?

15. Kan ik als ondernemer voor mijn eigen levensonderhoud ook ondersteuning krijgen?

16. Ik kan mijn zakelijke rekeningen niet meer betalen waar kan ik terecht?

17. Ik kan de aflossing van mijn zakelijke leningen niet meer betalen waar kan ik terecht?

18. Mag ik nog open blijven na 23 maart 2020?

19. Kan de Schoenmakerij ook aanspraak maken op de € 4.000,- van het noodloket, de zogenaamde Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren? (TOGS)

20. Waar moet ik aan voldoen om gebruik te kunnen maken van de TOGS?

21. Wat zijn vaste lasten in het kader van de TOGS regeling?

 

 

Antwoorden:

 

1. Waar vind ik antwoord op mijn vragen over het Coronavirus?

Er is een nieuw Coronaloket van de KVK geopend in samenwerking met het ministerie van EZ, MKB-Nederland en VNO-NCW voor ondernemers met vragen. Specialisten helpen bij vragen over welke regelingen er bestaan, hoe je moet handelen in bepaalde gevallen en wat aanbevolen is om nu te doen. Ga naar www.kvk.nl/coronaloket voor hulp en antwoorden op vragen

^ Naar de vragen

 

2. Hoe kan ik uitstel van betaling aanvragen bij de belastingdienst vanwege het Coronavirus?

U kunt dit doen door uw betalingsonmacht i.v.m. het Coronavirus schriftelijk te melden aan de belastingdienst. Hoe dat moet vindt u hier op de site van de belastingdienst. Update: Wij hebben ook een duidelijk artikel gemaakt met alle eisen en een voorbeeldbrief. Die treft u hier aan.

^ Naar de vragen

 

3. Waar vind ik informatie over het Coronavirus voor ondernemers?

MKB-Nederland heeft een handig artikel gemaakt met alle informatie voor ondernemers. U treft dit via deze link aan.

^ Naar de vragen

 

4. Coronavirus: hoe veilig en gezond om te gaan met COVID-19 op de werkvloer?

Er is door MKB-Nederland een handreiking gemaakt voor bedrijven en organisaties om veilig en gezond om te gaan met de gevolgen van het Coronavirus. U treft de handleiding aan via deze link.

^ Naar de vragen

 

5. Waar vind ik communicatiemiddelen over preventie?

De rijksoverheid heeft communicatiemiddelen gemaakt voor preventie en publieksvragen. U kunt ze downloaden en gebruiken om bijvoorbeeld in uw zaak op te hangen of voor social media. U treft ze hier aan.

^ Naar de vragen

 

6. Mag mijn Schoenmakerij open blijven?

De Schoenmakerij mag vooralsnog open blijven. Wij behoren (nog) niet tot de branches die daadwerkelijk dicht moeten. Hou daarbij voor uzelf, uw klanten en ook uw eventuele personeelsleden de algemene adviezen in acht.

  • Was uw handen regelmatig
  • Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • Geen handen schudden
  • Hou waar mogelijk 1,50 meter afstand
  • Blijf thuis als u verkoudheidsklachten krijgt
  • Vraag dit ook aan uw klanten

Update zie ook vraag 18 na 23 maart 2020

^ Naar de vragen

 

7. Waar kan ik de poster voor de Schoenmakerij vinden?

De poster voor de schoenmakerij treft u aan op ons ledendeel. Hiervoor heeft u een inlogcode nodig. Klik hier om daar meteen naar toe te gaan.

^ Naar de vragen

 

8. Hoe vraag ik werktijdverkorting voor mijn medewerkers aan?

Vanaf 17 maart 2020 is het niet meer mogelijk om werktijdverkorting voor uw medewerkers aan te vragen. Hiervoor in de plaats komt de nieuwe tijdelijke regeling Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Momenteel wordt overleg gevoerd met UWV over de uitvoering van deze regeling. De hoofdlijnen van deze regeling zijn echter al bekend. Update 6 april 2020. De voorwaarden en aanvraag kunt u hier vinden.

^ Naar de vragen

 

9. Staat er iets in de CAO Schoentechniek over doorbetaling tijdens werktijdverkorting?

In de CAO staat niets over doorbetaling tijdens werktijdverkorting. Dat betekent dat de normale wettelijke regels van toepassing zijn. Voor een beroep op het nieuwe Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) is 100% doorbetaling van salaris verplicht.

^ Naar de vragen

 

10. Wat houdt de nieuwe regeling voor tegemoetkoming van de loonkosten in?

  • Er komt een nieuwe regeling, los van de ontheffing op werktijdverkorting en de WW.
  • Werkgevers kunnen een aanvraag indienen voor een substantiële tegemoetkoming in de loonkosten, en hiervoor van UWV een voorschot ontvangen.
  • Hiermee kunnen zij werknemers met een vast en met een flexibel contract gewoon doorbetalen.
  • De tegemoetkoming kan in ieder geval voor 3 maanden aangevraagd worden, met de mogelijkheid tot verlenging (evt. onder andere voorwaarden) met nog eens 3 maanden.
  • Update 6 april 2020. De voorwaarden en aanvraag kunt u hier vinden.

^ Naar de vragen

 

11. Welke voorwaarden gelden om in aanmerking te komen voor een tegemoetkoming in de loonkosten?

  • Bij de aanvraag committeert de werkgever zich vooraf aan de verplichting géén ontslag op grond van bedrijfseconomische redenen aan te vragen voor zijn werknemers gedurende de periode waarover de tegemoetkoming ontvangen wordt.
  • De aanvrager verwacht tenminste 20% verwacht omzetverlies;
  • De aanvraag geldt voor een periode van 3 maanden, die eenmalig verlengd kan worden met nog eens 3 maanden (aan de verlenging kunnen nadere voorwaarden worden gesteld);
  • De regeling ziet op omzetdalingen vanaf 1 maart 2020;
  • De hoogte van de tegemoetkoming in de loonkosten is afhankelijk van de terugval in omzet, maximaal 90% van de loonsom. Hieronder enkele voorbeelden van hoe de relatie tussen omzetdaling en hoogte van de tegemoetkoming uitwerkt:
    • indien 100% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 90% van de loonsom van een werkgever;
    • indien 50% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 45% van de loonsom van een werkgever;
    • indien 25% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 22,5% van de loonsom van de werkgever.
  • Op basis uw aanvraag zal UWV een voorschot verstrekken ter hoogte van 80% van de verwachte tegemoetkoming.
  • Achteraf wordt vastgesteld wat de werkelijke daling in de omzet is geweest. 
  • Voor aanvragen boven een nader te bepalen omvang van de tegemoetkoming is een accountantsverklaring vereist.
  • Bij de definitieve vaststelling van de tegemoetkoming vindt nog een correctie plaats als er sprake is geweest van een daling van de loonsom.
  • De referentieperiode is de omzet van  2019:4. Een gemiddeld kwartaal van 2019 dus.
  • U moet een eenmalige niet te wijzigen keuze maken voor de periode vanaf 1 maart, vanaf 1 april of 1 mei voor een periode van 3 maanden voor de vergelijking van het omzetverlies. Denk vooraf goed na.

^ Naar de vragen

 

12. Wanneer kan ik een aanvraag indienen voor de Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud ?  

U kunt deze nog niet indienen. Er wordt hard gewerkt om hier zo snel mogelijk verandering in te brengen. De exacte datum wordt zo spoedig mogelijk bekend gemaakt. De periode waarover u tegemoetkoming kunt krijgen, hangt niet af van deze datum. Omzetverlies vanaf 1 maart komt in aanmerking voor tegemoetkoming. Update vanaf 6 april is dit mogelijk

^ Naar de vragen

 

13. Hoe dien ik een aanvraag in voor deze nieuwe tegemoetkomingsregeling?  

U kunt de aanvraag indienen bij UWV. Update: dit is mogelijk vanaf 6 april 2020. Via deze link. Lees eerst de checklist wat u allemaal nodig heeft.

^ Naar de vragen

 

14. Wat kan de Nederlandse Schoenmakers Vereniging voor mij betekenen?

Via onze pagina over het coronavirus proberen wij u zo veel mogelijk op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen. Voor leden van de Nederlandse Schoenmakers Vereniging staan wij uiteraard klaar om te helpen en advies te geven over al uw vragen en problemen omtrent het coronavirus. Hiervoor kunt u telefonisch contact met ons opnemen via 0226-423685.

^ Naar de vragen

 

15. Kan ik als ondernemer voor mijn eigen levensonderhoud ook ondersteuning krijgen?

Er is een tijdelijk ondersteuning vanuit de BBZ (Bijstandsverlening Zelfstandigen) mogelijk. Binnen 4 weken wordt voor een periode van maximaal 3 maanden inkomensondersteuning voor levensonderhoud verstrekt. (duurt normaal 13 weken).

De hoogte is afhankelijk van het inkomen en huishoudsamenstelling maximaal € 1.500,- (netto). Update de € 1.500,- maximaal geldt wanneer beide partners ondernemer zijn. Bij een eenmanszaak is het maximum € 1.050,-. Er is geen vermogens- of partnertoets. (Normaal krijg je alleen bijstand voor zover er geen inkomen van de partner is). Daarbij wordt de inkomensondersteuning in principe “om niet” verstrekt. Uiteraard moet u wel de noodzaak aantonen.

Binnenkort kunt u dit bij u eigen gemeente aanvragen. Bekijk de website van uw gemeente wanneer dat kan. Update: Na 29 maart 2020 zijn ze waarschijnlijk open.

Update de loketten zijn vanaf 30 maart 2020 allemaal open.

^ Naar de vragen

 

16. Ik kan mijn zakelijke rekeningen niet meer betalen waar kan ik terecht?

De gemeenten bieden ook een versnelde procedure voor het aanvragen van een lening voor bedrijfskapitaal tot maixmaal € 10.157,- om de rekeningen te betalen.

Binnenkort kunt u dit bij u eigen gemeente aanvragen. Bekijk de website van uw gemeente wanneer dat kan. Update: Vanaf 30 maart 2020 zijn ze alle loketten open.

U kunt ook een lening aanvragen bij uw eigen bank via het Borgstellingsrkediet MKB waarbij de overheid garant staat voor 75%. Raadpleeg hiervoor uw eigen bank.

^ Naar de vragen

 

17. Ik kan de aflossing van mijn zakelijke leningen niet meer betalen waar kan ik terecht?

De banken hebben op 19 maart 2020 aangekondigd dat zij voor ondernemers in de problemen 6 maanden uitstel verlenen voor de aflossing van leningen voor zakelijke klanten. U kunt dit nu al aanvragen bij uw eigen bank. Bijna alle banken hebben hiervoor een aanvraag mogelijkheid staan op hun website.

^ Naar de vragen

 

18. Mag ik nog open blijven na 23 maart 2020?

Dat mag. Winkels worden nog steeds niet gesloten. Hou echter altijd minimaal 1,5 meter afstand. Gebruik onze poster om dit aan te geven. En laat niet meer dan 2 klanten tegelijk toe in uw winkel. Er komt nog extra materiaal maar u kunt nu alvast bovenaan deze pagina of hier op het ledendeel de afstandsposter downloaden.

^ Naar de vragen

 

19. Kan de Schoenmakerij ook aanspraak maken op de € 4.000,- van het noodloket, de zogenaamde Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS)?

De eerste branches die op vrijdag 27 maart bekend zijn gemaakt betreffen de sectoren die te maken hadden met gedwongen sluiting. Zoals u weet hebben wij ons vanaf het begin toen de maatregelen bekend werden hard gemaakt om de Schoenmakerij er ook onder te laten vallen. Dit ook samen met alle winkelbranches onder aanvoering van MKB-Nederland/VNO-NCW en Detailhandel Nederland. De gehele detailhandel (voornamelijk non-food) heeft te maken met sterkt terugvallende omzetten waaronder de schoenmakerij ook. Wij mogen wel open maar omdat mensen wordt aangeraden thuis te blijven, lopen de omzetten drastisch terug. Dit werden zaterdag 28 maart 2020 hevige protesten. Hierop heeft het kabinet op 29 maart bekend gemaakt dat extra groepen ondernemers in de non-food sector, zoals winkeliers vanaf maandag 30 maart 2020 ook gebruik kunnen maken van de regeling Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19 (TOGS). Al vanaf het begin was aangegeven dat uitbreiding, indien noodzakelijk, mogelijk zou zijn. De verwachting is dat in de loop van maandag 30 maart de nieuwe lijst met SBI-codes wordt gepubliceerd. In principe horen wij daar ook bij. Het kan zijn dat we er niet meteen bij staan omdat we een enigszins afwijkende SBI-code (9523) hebben van andere detailhandelsbranches. Bekijk hier de hele regeling. En bekijk hier het bericht over de uitbreiding.
Update 7 april 2020. Vanaf 15 april kunnen ook de Schoenmakers met SBI-code 9523 de tegemoetkoming aanvragen.
Bekijk hier het laatste bericht over deze uitbreiding

^ Naar de vragen

 

20. Waar moet ik aan voldoen om gebruik te kunnen maken van de TOGS?

  1. De hoofdactiviteit van uw onderneming, zoals die in het Handelsregister van KVK is opgenomen, moet overeenkomen met één van de hoofdactiviteiten die zijn opgenomen in de beleidsregel.
  2. Uw onderneming mag geen fysieke vestiging hebben op een woonadres. Hiervan uitgezonderd zijn kroeg en restaurant eigenaren die een horecagelegenheid huren, pachten of in eigendom hebben.  
  3. U verwacht dat uw onderneming in de periode van 16 maart 2020 (dag na aankondiging van eerste noodmaatregel) tot en met 15 juni 2020 een omzetverlies van tenminste €4000 zal lijden. 
  4. U heeft minstens €4000 aan vaste lasten in de periode van 16 maart 2020 (dag na aankondiging van eerste noodmaatregel) tot en met 15 juni 2020.
  5. Uw onderneming heeft maximaal 250 medewerkers in dienst.
  6. Uw onderneming moet zijn opgericht en ingeschreven bij KVK op peildatum 15 maart 2020.
  7. Uw onderneming is geen overheidsbedrijf.
  8. Uw onderneming is niet failliet. 
  9. Uw onderneming heeft geen verzoek tot verlening van surseance van betaling ingediend bij de rechtbank;

^ Naar de vragen

 

21. Wat zijn vaste lasten in het kader van de TOGS regeling?

Vaste lasten zijn alle kosten die niet variabel zijn. Enkele voorbeelden zijn:

  • Afschrijvingskosten
  • De maandelijkse rentelasten
  • De maandelijkse huur
  • Kosten van het personeel voorzover ze niet vergoed worden via de NOW-regeling.
  • Energiekosten
  • Servicekosten
  • Abonnementen en contributies
  • Gemeentelijke belastingen en waterschapslasten
  • Bekijk hier ons uitgebreide artikel over de vaste kosten

^ Naar de vragen

 

^ Naar de section

^ Naar de website

^ Naar de footer

Secretariaat


Havenstraat 41 A

1736 KD Zijdewind

T 0226 - 423 685

info@schoenmaker.nl

 

Volg ons ook op


Facebook Facebook
Twitter Twitter
LinkedIn LinkedIn
Instagram Instagram

 

Locatie


Locatie NSV

 

Zoeken


Snel naar


Home

Meest gestelde vragen

NSV Marktplaats

Privacybeleid

Copyright

De schoenmaker kan meer dan u denkt

  


Leden inlog

Inschrijving evenement

Opgave bijeenkomst

Formulier Schoenmakerij van het Jaar

Persinformatie

Nederlandse schoenmakers vereniging

Copyright 2025 - Nederlandse Schoenmakers Vereniging
Inloggen | Ziber Website | SdH Vormgeving - /Team4 School - Eigentijdse Websites