Winnaar Schoenmakerij van het Jaar 2019 is Van Harn Schoenmakerij uit Nunspeet

Zondag 7 april 2019 werd tijdens het Schoenmakersdiner in het Van der Valk Hotel in Vianen de uitslag van de Schoenmakerij van het Jaar bekend gemaakt.

Van Harn Schoenmakerij uit Nunspeet won de titel en werd Schoenmakerij van het Jaar 2019. Eigenaar Marius van Harn zal een jaar lang de ambassadeursrol voor de Schoenmakerij gaan vervullen en hij ontving een grote beker, spandoek en posters om de titel uit te dragen.

De wedstrijd “De Schoenmakerij van het Jaar” is een initiatief van de Nederlandse Schoenmakers Vereniging. Bij deze wedstrijd is de klant van de schoenmaker in eerste instantie aan zet. Ofwel de gunfactor van de klanten is medebepalend.

De jury heeft de uiteindelijke finalisten als volgt geselecteerd:

  • Klanten konden hun Schoenmakerij voordragen d.m.v. reviews op internet en facebook. 
  • Klanten konden het formulier op de website invullen en daarmee hun schoenmakerij voordragen
  • De ondernemer kon zelf een campagne starten met de #SchoenmakerijvhJaar op Social Media. Of zelfs voorgedragen worden door een collega.

Vervolgens zijn er diverse zaken geselecteerd voor een onaangekondigd bezoek van de vakjury waarbij er werd gelet op de kwaliteit van de reparatie in de zaak en de totale uitstraling van de Schoenmakerij en de schoenmaker zelf. Belangrijk is daarbij ook dat het bedrijf een rolmodel voor de schoenmakerij kan zijn en de eigenaar een ambassadeursrol voor de hele branche kan vervullen.

De winnaar:
Van Harn Schoenmakerij uit Nunspeet het bedrijf van eigenaar Marius van Harn, is een bedrijf dat echt vanuit reviews boven is gekomen. Een nog jonge ondernemer die door zijn klanten wordt gezien als “Een kunstenaar, zo snel, super professioneel en betrouwbaar.” Hij heeft liefde voor het vak en voelt zijn klanten naadloos aan. Klantbehandeling op maat dus. Daarnaast is het een prachtige zaak, er wordt mooi vakwerk geleverd en het bedrijf is een visitekaartje voor de hele schoenmakerij.

Het talent bij Marius van Harn begon al vroeg. Zo ontving hij “De Zilveren Hamer” in 2006 voor de beste leerling. En deed hij mee namens de Schoenmakerij aan Euroskills 2008, het Europees kampioenschap voor vakmensen onder de 25 jaar. Waar hij een bronzen medaille in teamverband haalde. Deze overwinning, waarbij de klant in eerste instantie aan zet was, kwam voor hem echter als een totale verrassing.

De andere prijswinnaars:

2e prijs
Schoenservice Luxa B.V. uit Utrecht
Een familiebedrijf waarbij de klanten massaal hebben gereageerd via het opgave formulier. Wat dat betreft leek het alsof zij het zagen als een stemming. Een aantal opmerkingen waren: “Omdat hij zoveel meer is dan een schoenmaker alleen”. “Denkt altijd mee”, “Herkent zijn klanten en je voelt je er welkom, hoe druk ze ook zijn.” Wat de jury betreft straalt het bedrijf aan alle kanten het ambacht uit. Mooi vakwerk en liefde voor het vak.

3e prijs
Meesterschoenmaker ‘Richard’ uit Ouderkerk aan de Amstel
Een bedrijf waarvoor veelvuldig de consument in actie is gekomen. De reparatie is van hoog niveau. De schoenmaker zelf heeft er alles aan gedaan om op te roepen tot de verkiezing. Ultiem gebruik van eigen publiciteit onder de klanten

Inspiratieprijs
Dit jaar werd er ook een inspiratieprijs uitgereikt. De jury is nog een bedrijf opgevallen dat net niet voor de prijzen in aanmerking kwam. Maar…. Heel veel inspiratie opleverde. Hiermee heeft de jury misschien wel de schoenmakerij van de toekomst gezien. Inspirerend en  motiverend. Bereid het vak door te geven en ontzettend duurzaam bezig. De Inspiratieprijs 2019 ging naar De Schoenmakerette uit Amsterdam. Eigenaresse Marleen Dijkhof is zoals de naam al aangeeft de vrouwelijke versie van de Schoenmaker. Samen met haar team dat uit allemaal dames bestaat, zorgt zij voor de vrouwelijke toonzetting in de schoenmakerij. In de toekomst verwachten wij dat er steeds meer vrouwelijke schoenmakers zullen zijn mede door de toenemende inschrijving van vrouwen op de opleiding.