Activiteiten Lokaal Retailbelang in mei 2022

NSV Nieuws van 01-06-2022

Lokaal Retailbelang maakt zich namens de detailhandel en winkelambacht hard voor het realiseren van bruisende binnensteden en vitale winkelgebieden met een duurzaam en aantrekkelijk aanbod van voorzieningen. De adviseurs van Lokaal Retailbelang verdedigen winkeliers bij het verdedigen van hun belangen. Dat gebeurde op lokaal én provinciaal niveau. Een overzicht …

Lokaal Retailbelang vraagt provincies om aandacht voor retail!
Lokaal Retailbelang is ook op provinciaal niveau actief. Waarom is dat relevant? Weliswaar gaat de gemeente over beleid voor winkelgebieden (binnen- en buitenstad) en actueel detailhandelsbeleid, maar de provincie heeft daar wel een rol in te vervullen. Vooral wanneer retail-ontwikkelingen bovenlokale of regionale impact hebben op de ruimtelijke ordening.

In maart 2023 zijn de Provinciale Statenverkiezingen 2023. Lokaal Retailbelang hoort van winkeliersverenigingen, centrummanagers en gemeenten, dat zij zich zorgen maken of – los van gemeenten en het Rijk – provincies de komende vier jaar aandacht hebben voor binnensteden, retail en andere (perifere) winkelgebieden, zoals woonboulevards.

Namens alle veertien brancheorganisaties is Lokaal Retailbelang in alle 12 provincies actief, om komende tijd alvast aandacht bij de provinciale fracties te vragen voor de retail. Ons uitgangspunt is dat in 2023 in alle Coalitieakkoorden is opgenomen dat de provincie (twaalf keer!) aandacht heeft voor retail, binnensteden (en andere perifere winkelgebieden, zoals woonboulevards). Hierin zoekt Lokaal Retailbelang de samenwerking op met binnenstadsmanagers én regionale retailplatforms. Per provincie leveren wij voor de zomer input voor de partijprogramma’s van de provinciale fracties.

Meer informatie: David Lansen
06 16072432
davidlansen@lokaalretailbelang.nl (mailto:davidlansen@lokaalretailbelang.nl)

Breed draagvlak bewijst behoefte aan Limburgse retaillobby
Lokaal Retailbelang heeft afgelopen twee jaar haar lokaal/regionale netwerk op orde gemaakt. In Limburg kunnen we daarom snel schakelen met MKB Limburg, de centrummanagement-organisaties van de steden Maastricht, Venlo, Roermond, Heerlen én het nieuwe Centrum Platform Limburg waar ook centrummanagers van dorpen en stadsdelen op zijn aangehaakt. Opgeteld zijn wij in Limburg met zeven partijen aan de slag met de Provinciale Statenverkiezingen.

Probleem in Limburg is dat er geen specifiek provinciaal beleid voor de retail is. Het beleidskader Kwaliteit Limburgse Centra is met name gericht op de woonsector. Van de hieraan gekoppelde subsidiemogelijkheden kunnen alleen de gemeenten gebruik maken.

Samen met voornoemde partners maken we een manifest, waarin wij de politieke partijen vragen om aandacht voor bruisende binnensteden, vitale dorpskernen en wijkcentra en aantrekkelijke, complementaire perifere winkelgebieden. In grote lijnen vragen wij de provincie om een actieve rol te vervullen, waarbij zij inzet op het terugdringen van leegstand naar 5%. Wij pleiten voor actuele, regionale detailhandelsstructuurvisies. In dat verband verzoeken wij de provincie ook om een periodieke herhaling van het Koopstromenonderzoek Limburg dat voor het laatst in 2019 is verricht. Bij de hernieuwde beleidsaandacht voor de retail en de centrumgebieden hoort uiteraard ook het vrij maken van financiële middelen voor projecten op het gebied van retail op lokaal niveau, bijvoorbeeld ten behoeve van het opstellen van detailhandelsvisies en centrumplannen en bijbehorende uitvoeringsaspecten als het concreet versterken van de centrumgebieden, transformatie, samenwerking, e.d. 

Meer informatie: David Lansen/Eric Reubsaet
06 16072432/06 10916050
davidlansen@lokaalretailbelang.nl (mailto:davidlansen@lokaalretailbelang.nl) / ericreubsaet@lokaalretailbelang.nl (mailto:ericreubsaet@lokaalretailbelang.nl)

Historische vestingstad Franeker bemant de stellingen om het centrumbelang te verdedigen!
Lokaal Retailbelang ondersteunt de Ondernemers Vereniging Franeker. De stad Franeker is een stad met historie, met in het centrum het Planetarium dat op de nominatie staat om te worden toegevoegd aan het werelderfgoed. Franeker kent een compacte stadskern (‘Het Bolwerk”) met retail, horeca en cultuur. Vanwege ruimtegebrek in het centrum zijn in 2013 de toenmalige C1000 en een Lidl-vestiging gesloten. Aansluitend aan “Het Bolwerk” werd een grote parkeervoorziening ten behoeve van het stadsbezoek gerealiseerd. Aan die parkeervoorziening openden de Lidl en een nieuwe AH supermarkt hun deuren. Daarmee bleef het combinatiebezoek voor het centrum bestaan.

Begin 2022 kwam Lokaal Retailbelang in gesprek met de OVF (Ondernemers Vereniging Franeker). Aanleiding was de inmiddels gedateerde centrumvisie voor Franeker c.q. gemeente Waadhoeke. Het advies vanuit Lokaal Retailbelang aan OVF om bij de gemeente en de politiek aan te dringen op een geactualiseerde centrumvisie is door OVF direct opgepakt en de gemeenteraad heeft in 2022 besloten hier gehoor aan te geven.

In de motivatie hiervoor werden door de OVF de volgende zaken benoemd:
•    De beoogde werelderfgoed-status van het Planetarium m.b.t. bereikbaarheid en (horeca) voorzieningen;
•    De toename van online winkelen gecombineerd met de behoefte aan gezellig stadsbezoek. Hoe kunnen we leegstand bestrijden en gebruiken om nieuwe impulsen te geven?
•    De lobby om aan de randen van de stad winkels te vestigen blijft hardnekkig. We hebben de wens om dit voor eens en altijd onmogelijk te maken.

Met betrekking tot de lobby blijkt dat met name een discountpartij zich al jaren nadrukkelijk wil vestigen in Franeker op een locatie buiten het stadscentrum. Dit in strijd met de bestaande oude visie en in het algemeen belang voor Franeker. Deze Lobby is inmiddels zo concreet dat er door deze partij aan de gemeente Waadhoeke een erg aantrekkelijk financieel voorstel is gedaan. De gemeente heeft vervolgens besloten dat, voordat er een nieuwe centrumvisie wordt gemaakt, er eerst een ambtelijke supermarktvisie moet worden opgesteld. Deze visie moet vervolgens geïntegreerd worden in de centrumvisie. Gevaar hierbij is dat de lobby, mede door de ambtelijke status, wordt toegeschreven naar de discountpartij. Lokaal Retailbelang en de OVF slaan daarbij de handen ineen om proactief deze bedreiging te pareren. Op advies van Lokaal Retailbelang wil de OVF binnenkort onder andere het nieuwe college en de gemeenteraad uitnodigen voor een stadswandeling en informatiebijeenkomst om het belang van de stadskern nog eens goed onder de aandacht te brengen.

Meer informatie: Albert Stadman
06 50424909
albertstadman@lokaalretailbelang.nl (mailto:albertstadman@lokaalretailbelang.nl)

Lokaal Retailbelang bundelt de krachten voor een structureel retail- en centrumnetwerk binnen de provincie Drenthe!
In de provincie Drenthe is er de afgelopen jaren in de belangrijkste winkelgebieden al veel ingezet op de transformatie-opgave met betrekking tot compactere winkelgebieden. Deze opgave op voornamelijk vastgoedonderwerpen is nog niet afgerond, maar de focus hierop is in de Drentse gemeenten wel ruimschoots aanwezig. 

De aandacht voor retail- en centrumgebieden vanuit de provincie blijft echter voor de komende jaren gewenst. Zeker gelet op de noodzakelijke innovatie opgave voor zowel de individuele ondernemer alsook voor de betreffende winkelgebieden. Was het in eerste instantie de Retailagenda die binnen de provincie Drenthe aandacht voor retail- en centrumgebieden vroeg, momenteel speelt Lokaal Retailbelang nadrukkelijk een rol als het gaat om de samenwerking tussen de provincie en centrumbetrokkenen. 

De huidige samenwerking is nu nog afhankelijk van individueel betrokkenen. Deze samenwerking moet echter voor de komende jaren geborgd worden. Hiertoe zijn de eerste stappen gezet. Naast centrumvertegenwoordigers en beleidsmedewerkers uit zowel gemeenten en provincie zijn er ook provinciale politici betrokken bij dit proces. Lokaal Retailbelang heeft hierin, naast een inhoudelijke, ook een coördinerende rol, waarbij gestreefd wordt naar het borgen van het retail- en centrumbeleid óók na de provinciale verkiezingen van 2023 en waarbij retail/centrumbeleid moet worden opgenomen in het provinciale coalitieakkoord.

Meer informatie: Albert Stadman
06 50424909
albertstadman@lokaalretailbelang.nl (mailto:albertstadman@lokaalretailbelang.nl)

Winkeliers in het centrum van Tubbergen laten plannen van de gemeente aanpassen
Lokaal Retailbelang werd via het NBOV ingeschakeld omdat er in Tubbergen een aantal ontwikkelingen in het centrum plaats gaan vinden, o.a. een verplaatsing van de Aldi en daarmee ook parkeerplaatsen. Dat heeft nadelige gevolgen voor de kleine middenstand (zoals de bakker, slager, groenteboer, kapper, kringloopwinkel) in het centrum van Tubbergen. Op zich is het verplaatsen van de supermarkt niet het probleem, wel dat de gemeente voornemens is de parkeerplaatsen (ca. 15) uit het centrum te halen, omdat er volgens de gemeente meer dan voldoende parkeerplaatsen bij de Aldi gaan komen en zij van mening is dat de parkeerplaatsen in het centrum wel kunnen verdwijnen.  Dit is echter desastreus voor de kleine middenstand die Tubbergen kent. Een kleine middenstand, die echter wel het lokale verenigingsleven in stand houdt. Al 20 jaar wordt er gedoogd dat er geparkeerd mag worden op het marktplein en nu wil de gemeente dit intrekken. Een goed gesprek met de wethouder heeft ertoe geleid dat de gemeente haar plannen op dit punt gaat aanpassen. 

Meer informatie: Irma Talens
06 22884076
irmatalens@lokaalretailbelang.nl (mailto:irmatalens@lokaalretailbelang.nl)

Nieuwe inzichten vanuit het onderzoeksproject ‘Overijsselse Retailaanpak’ 
Afgelopen september hebben we u geïnformeerd over het onderzoeksproject ‘Overijsselse Retailaanpak’ dat gesubsidieerd is door de Provincie Overijssel. Dit project staat in het teken van het terugbrengen van consumenten in centrumgebieden naar de fysieke winkel en wordt uitgevoerd door het lectoraat Regio Ontwikkeling van Saxion Hogescholen. Inmiddels zijn de resultaten bekend!

Binnen dit project is een kwantitatief onderzoek uitgevoerd onder 1.443 bezoekers van de vier ‘grote’ binnensteden in de provincie Overijssel, te weten Almelo, Hengelo, Enschede en Deventer. Deze data is verzameld door 45 studenten verbonden aan de minor E-commerce & Retail van Saxion. Uit het onderzoek blijkt dat elke binnenstad anders beleefd wordt: hoe hoger de beleefde variatie in winkels en horeca, hoe positiever de bezoeker is over de binnenstad. Binnensteden met een lage beleefde variatie aan winkels en/of horeca scoren dan ook lager dan binnensteden met een hoge beleefde variatie. 

Vanuit de data zijn zeven verschillende bezoekerssegmenten onderscheiden. Zo komt het ene segment van ver en met een groep naar de binnenstad om voor langere tijd voor de gezelligheid te shoppen, terwijl een ander segment individueel en doelgericht voor een zeer korte tijd naar de binnenstad komt. Elk segment beleeft de binnenstad anders, heeft andere wensen en verwachtingen ten aanzien van wat de retail moet bieden en vraagt dus om een andere strategie van zowel de centrummanager als de plaatselijke retail ondernemers. Ook blijkt een goed samenspel met de lokale horeca van belang gezien het feit dat een omvangrijk deel van de bezoekers tevens voor de horeca naar een binnenstad komt. 

Na dit kwantitatieve onderzoek is een casestudy uitgevoerd bij veertien retail ondernemers binnen de eerdergenoemde binnensteden. Vanuit deze casestudy is een eerste inzicht verkregen welke perspectieven kansrijk zijn voor retail ondernemers om op dit moment mee aan de slag te gaan. Op basis van het door de studenten, verbonden aan de minor E-commerce & Retail, in kaart gebrachte huidige businessmodel en de uitkomsten van het kwantitatieve onderzoek, is samen met de individuele retailer gekeken in hoeverre het businessmodel toekomstbestendig is en kan worden geïnnoveerd. De studenten hebben de ondernemers daarbij van concrete adviezen voorzien. Te denken valt aan het inzetten van loyaliteitsprogramma’s om een beter beeld te krijgen welke segmenten de retailer bezoeken en hoe de inzet van social media op basis daarvan te optimaliseren.

De samenwerking binnen dit project heeft centrummanagers, retail ondernemers en hoger onderwijs in de provincie dichter bij elkaar gebracht. Retail ondernemers en studenten vonden het heel leerzaam om samen op zoek te gaan naar toekomstbestendige business. Bij sommige retail ondernemers zijn al vervolgtrajecten ingezet, ondersteund door studenten van Saxion Hogescholen. 

Meer informatie: Irma Talens
06 22884076
irmatalens@lokaalretailbelang.nl (mailto:irmatalens@lokaalretailbelang.nl)

Lokaal Retailbelang ondersteunt  bezwaren Venlose ondernemersverenigingen tegen ongewenste ontwikkelingen in de periferie
De ondernemersverenigingen van de Venlose binnenstad, stadsdeelcentrum Tegelen, dorpscentrum Velden en buurtcentrum Gelreplein, hebben Lokaal Retailbelang ingeschakeld voor advies en ondersteuning met betrekking tot de zienswijzen tegen het bestemmingsplan “Herziening bestemmingsplan Trefcenter”.

De gemeente Venlo heeft dit bestemmingsplan recentelijk  ter inzage gelegd. Het Trefcenter is het grote perifere detailhandelscluster in de gemeente Venlo, recentelijk gekocht door een Amerikaanse vastgoedinvesteerder. Deze partij heeft plannen om het detailhandelscluster fors op te waarderen. Onderdeel van deze plannen betreft de vestiging van twee extra supermarkten bovenop de twee supermarkten die er reeds zitten en waarvan er eentje bijna tweeëneenhalve keer zo groot wil worden.

De ondernemers in de Venlose binnenstad, het stadsdeelcentrum Tegelen, het dorpscentrum Velden en diverse buurtcentra maken zich ernstig zorgen over de nadelige effecten op hun centrumgebieden, die deze vergroting van de trekkracht van het Trefcenter op zowel de Venlose als Duitse consument met zich mee zal brengen. De dagelijkse goederensector, waaronder supermarkten, vervult een zeer belangrijke rol in deze centrumgebieden. Dat geldt ook voor de Venlose binnenstad, waar met name de supermarkten 2 Brüder en Beej Benders een cruciale rol vervullen als trekkers voor de Duitse consument. Hier profiteert de hele binnenstad van. 

Inmiddels is een uitgebreide zienswijze door de gezamenlijke partijen, ondernemersverenigingen, individuele ondernemers en de Vereniging van Eigenaren Binnenstad Venlo, bij de gemeente ingediend. Daarin is gewezen op de strijdigheid van de plannen met het gemeentelijke, regionale en provinciale retailbeleid. Tevens hebben partijen ter onderbouwing van deze zienswijze onderzoeken laten verrichten naar de verwachte effecten op de dagelijkse voorzieningenstructuur in de totale gemeente en specifiek naar de gevolgen voor de binnenstad. Lokaal Retailbelang heeft hiertoe zijn kennis en ervaring ingebracht en zal tevens betrokken blijven bij de lobby richting de gemeenteraad, welke uiteindelijk het bestemmingsplan (al dan niet) dient vast te stellen.

Meer informatie: Eric Reubsaet
06 10916050
ericreubsaet@lokaalretailbelang.nl (mailto:ericreubsaet@lokaalretailbelang.nl)

Lokaal Retailbelang zet kennis en ervaring in bij het opstellen van de Regionale Detailhandelsvisie Noordoost-Brabant
Lokaal Retailbelang is door de regio Noordoost-Brabant gevraagd om te participeren in de externe Klankbordgroep, die het opstellen van de Regionale Detailhandelsvisie Noordoost-Brabant begeleidt. Naast enkele ambtenaren zijn in deze Klankbordgroep tevens diverse centrummanagers van zowel grotere als kleinere centrumgebieden vertegenwoordigd. De regio Noordoost-Brabant is een uitgestrekt gebied waar de grote centra van Den Bosch, Uden en Oss deel van uitmaken, maar ook kleinere centrumgebieden, zoals Boxtel, Veghel, Schijndel, Boxmeer, Cuijk en Nistelrode (bekend van de grootste modezaak van Nederland Van Tilburg Mode & Sport) en enkele perifere retailclusters, zoals het Retailpark Den Bosch.

De op te stellen visie is een actualisatie van de Regionale Detailhandelsvisie uit 2015. Deze actualisatie is door de regio noodzakelijk geacht vanwege de forse ontwikkelingen in de detailhandel, zoals de toename van de online kooporiëntatie - mede als gevolg van Corona -, het veranderen van locatiekeuzen van winkelbedrijven, een toenemende leegstand, een toenemende branchevervaging, ‘blurringconcepten’, et cetera. De visie zal een beleidskader vormen, waaraan nieuwe retailinitiatieven zullen worden getoetst. Het inzetten op toekomstbestendige, compacte centrumgebieden met een bredere functiemix en het terugdringen van winkelaanbod buiten deze centrumgebieden, vormen belangrijke uitgangspunten. Daarbij zullen de diverse centrumgebieden en perifere detailhandelsclusters ten opzichte van elkaar worden gepositioneerd. Tevens zal in de visie een afsprakenkader worden opgenomen, waarin wordt geregeld wanneer, wat en op welke wijze regionale afstemming tussen de gemeenten zal plaatsvinden. Inmiddels ligt er een eerste conceptrapport voor waarop Lokaal Retailbelang nog schriftelijk zal reageren.

Meer informatie: Eric Reubsaet
06 10916050
ericreubsaet@lokaalretailbelang.nl (mailto:ericreubsaet@lokaalretailbelang.nl)

Bron: Lokaal Retail belang

logo lokaal retailbelang logo lokaal retailbelang